Αφαψίδωση της Γέφυρας Πλάκας, το μεγάλο crash test ξεκίνησε!
Το πρωί της Τετάρτης 15 Ιανουαρίου 2020 ξεκίνησε η διαδικασία της αφαψίδωσης στου κεντρικού τόξου της Ιστορικής Γέφυρας Πλάκας. Στην διαδικασία παρευρέθηκε εκ μέρους της Επιστημονικής Επιτροπής η Καθηγήτρια ΕΜΠ Ελισάβετ Βιντζηλαίου, ενώ εκ μέρους των μελετητών ήταν οι Παναγιώτης Πλαΐνης, Χ. Γιαννέλος και Χ. Τάκος. Επίσης, παρευρέθηκε ο αρμόδιος διευθυντής του ΥΠΟΜΕ Δημήτρης Τασιόπουλος, καθώς και στελέχη από την αρμόδια επιβλέπουσα υπηρεσία. Την Κυριακή 18 Ιανουαρίου επισκέφτηκε τη Γέφυρα για να ενημερωθεί για την εξέλιξη του φαινομένου ο Καθηγητής ΕΜΠ Δημήτρης Καλιαμπάκος, επικεφαλής της Ομάδας Έργου του ΕΜΠ για τη Γέφυρα Πλάκας.
Η αφαψίδωση έγινε με μεγάλη προσοχή, ξεκίνησε σταδιακά από την περιοχή της κλείδας και συνεχίστηκε προς τα βάθρα ακολουθώντας επαναληπτική διαδικασία. Σε κάθε βήμα γινόταν έλεγχος των μετακινήσεων του τόξου σε χαρακτηριστικά σημεία με χρήση κατάλληλα διαμορφωμένου δικτύου μετρήσεων αλλά και ενσωματωμένους αισθητήρες. Το πρωί της Πέμπτης 16 Ιανουαρίου είχε αφαψιδωθεί το κεντρικό τόξο, καθόλο το μήκος της περιοχής με τη μεγαλύτερη καμπυλότητα (καμπούρα). Η μετρηθείσα παραμόρφωση, η οποία αντιστοιχεί στην ελαστική παραμόρφωση, ήταν μόλις 3 mm στην περιοχή της κλείδας, στα όρια δηλαδή του στατιστικού λάθους σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν στη μελέτη της γέφυρας, συμπεριλαμβανομένου του σφάλματος της μεθοδολογίας μετρήσεων. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό (και μια ελπιδοφόρα ένδειξη για την πορεία της κατασκευής), δεδομένου του πλήθους των αβεβαιοτήτων που υπεισέρχονται στους υπολογισμούς και της ελάχιστης εμπειρίας του σύγχρονου τεχνικού κόσμου σε κατασκευές πέτρινων γεφυριών τέτοιου μεγέθους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τελευταία λίθινη γέφυρα με σχετικά μεγάλο άνοιγμα ξεκαλουπώθηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.
Η στενή παρακολούθηση της εξέλιξης του έργου είναι καθοριστικής σημασίας στη συνέχεια, καθώς αναμένεται η εκδήλωση των χρόνιων (ερπυστικών) παραμορφώσεων και μάλιστα στις συνθήκες του άγριου χειμωνιάτικου Άραχθου. Το μεγάλο crash test ξεκίνησε, αλλά το σύνολο των εμπλεκομένων στο έργο (ερευνητές, μελετητές, κατασκευαστές) περιμένουν με αισιοδοξία τα αποτελέσματα σε ένα στοίχημα που έτσι κι αλλιώς ήταν εξαρχής πολύ δύσκολο! Το ΕΜΠ, που βρέθηκε δίπλα στο Έργο από την πρώτη στιγμή, παρακολουθεί στενά την εξέλιξη του Έργου.